Diving Place Details

Name: Bałtyk - Okolice Władysławowa
Diving Place Type: Sea
Max depth [m]: 90
Country: Poland, Pomeranian
Latitude: 55° 07’ 28” N
Longitude: 18° 23’ 30” E
Confirmed: Yes
Description
 
Diving Spots
Centers
Non-commercial diving ads
Action
Name
Description
Max depth [m]
SelectGraf ZeppelinLotniskowiec Graf Zeppelin Okręt wojenny Kriegsmarine. Jeden z czterech lotniskowców, które miały powstać w ramach programu rozbudowy floty nawodnej, bardziej znanej jako plan "Z". Z tej czwórki był jedynym, który był bliski ukończenia i wcielenia do służby. Zamówienie na lotniskowiec "A", przyszły "Graf Zeppelin", zostało złożone w listopadzie 1935 roku w stoczni Deutsche Werke w Kilonii, jako drugi z planowanej serii, jednak jako jedyny prawie ukończony. Jednostka "Graf Zeppelin" projektowano z pokładem lotniczym ciągnący się przez całą długość kadłuba i wyspową nadbudówka na prawej burcie na której umieszczony został także komin. Sam kadłub był podzielony na 21 przedziałów wodoszczelnych mieścił wewnątrz dwa hangary umieszczone jeden nad drugim, każdy o szerokości 16 metrów. Komunikację między nimi a pokładem startowym zapewniały trzy windy lotnicze. Starty samolotów miały odbywać się poprzez katapulty, miejsce dla dwóch przewidziano w dziobowej części pokładu lotniczego. Do napędzania okrętu miało posłużyć 16 wysokociśnieniowych kotłów zgrupowanych po cztery w czterech kotłowniach. Każda z kotłowni przekazywała parę do jednego z czterech zespołów turbin, które z kolei napędzały okręt poprzez cztery śruby napędowe. Ogólna moc maszyn, 200000 koni mechanicznych, miała pozwolić rozpędzić lotniskowiec do prędkości 35 węzłów. Lotniskowce tego typu miały zostać także częściowo opancerzone. Burty miał chronić pancerz o grubości 100 mm , osłaniał on maszynownie i magazyny z amunicją. Kadłub pod hangarami był chroniony przez 50 mm stali, dodatkowo pokład lotniczy został obłożony 30 mm pancerza. Całość zapewniało osłonę przed odłamkami i bombami lotniczymi. Ukończony w ponad 90 % lotniskowiec Graf Zeppelin został przeznaczony do budowy zapory portowej i odholowany do Szczecina. Tam została zdemontowana z niego większa część maszyn i uzbrojenia. 24.04.1945 lekko uszkodzony przez artylerię polową okręt został zdobyty w przez wojska radzieckie, które następnie odholowały go do Świnoujścia. W 1947 roku postanowiono odesłać go do Leningradu z zamiarem wykorzystania do celów badawczych. Graf Zeppelin zatonął 17.08.1947 podczas holu na Morzu Bałtyckim. . Wymiary (wg projektu z 1942 roku) Wyporność standardowa - 24500 t Wyporność maksymalna - 33550 t Długość - 262 m Szerokość - 31,5 m Zanurzenie - 8,5 m . Napęd 4 turbiny, 16 kotłów Moc maszyn - 200000 KM Prędkość - 35 ktn Zasięg - 9600 Mm Załoga - ok. 1920 osób . Uzbrojenie 16 armat kal. 150 mm w układzie 8xII 12 armat uniwersalnych kal. 105 w układzie 6xII 22 działka przeciwlotnicze kal. 37 mm w układzie 11xII 28 działek przeciwlotniczych kal. 20 mm w układzie 28xI 50 samolotów Messerschmit Bf-109 i bombowce nurkujące Junkers Ju-87C Stuka. . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 47 m Głębokość na dnie 87 m <tekst z www.balticwrecks.com> 87
SelectArngastHolownik parowy, zbudowany w 1908 roku w zakładach Eiderwerft AG., Tonningen. Od zwodowania wykorzystywany w Kaiserliche Werft Wilhelmshaven. Od 1920 roku służy dla Reichswerft Wilhelmshaven. Zatonął w 1921 roku podczas rejsu z Wilhelmshaven do Gdańska, w czasie burzy śnieżnej. Długość całkowita 29 m Szerokość na owrężu 6,08 m Zanurzenie 2,5 m Pojemność rejestrowa 195 BRT, Namiary gps 54° 52' 40,90" N 017° 58' 18,60" E,< tekst z www.balticwrecks.com> 22
SelectBremenhavenStatek towarowy o napędzie mechanicznym. Statek zbudowany w 1921 roku w stoczni Workman, Clark & Co. w Belfaście jako Reventazon. Pod flagą brytyjską pływał do 1936 roku, kiedy to został zakupiony przez armatora Union GmbH, Brema. 06.10.1939 przejęty przez ministerstwo pracy Rzeszy do transportu ponad 1000 Niemców bałtyckich z Rygi,Łotwa. XII.1939 zwrócony właścicielowi. 15.05.1942 ponownie przejęty przez Kreigsmarine jako transportowiec operujący na Bałtyku. ok. 1944 służył jako transportowiec dla rannych 30.10.1944 07:30 LOC zbombardowany i zatopiony. Wraz ze statkiem zginęło 410 żołnierzy. Armatorzy: armator brytyjski, Union GmbH, ministerstwo pracy Rzeszy, Kreigsmarine. . Wymiary Długość między pionami 123,3 m Szerokość na owrężu 15,64 m Zanurzenie 8,2 m Pojemność rejestrowa 5355 BRT . Napęd Napęd mechaniczny .<tekst z www.balticwrecks.com>
SelectChristaStatek handlowy pływający pod duńską banderą. Frachtowiec m/s ?Christa? został zbudowany w roku 1939, wyporność 398 BRT, port macierzysty: Nykobing Falster. Christa zatonęła po kolizji z greckim statkiem ?Nordheide? w gęstej mgle w sobotę rano 31 lipca 1971. . Wymiary Długość ok. 70 m Szerokość na owrężu brak danych Zanurzenie brak danych Wyporność 398 t . Napęd Brak danych . Uzbrojenie Brak . Głębokości: Najmniejsza głębokość na wraku 13,6 m Głębokość na dnie 16,5 m<tekst z www.balticwrecks.com> 16
SelectMt. VernonPozycja 54° 56? 54,00" N 018° 20? 12,00" E . Przebieg służby ex. Sverre Nergaard ex. Elisabet ex. Mount Vernon Statek towarowy o napędzie mechanicznym parowym. Zbudowany w 1900 przez Bergens MV, Norwegia jako Mount Vernon. Pierwszy armator: "Rederi O & A Irgens", Bergen. Nazwa: "Mount Vernon". 1922: Sprzedany do "Rederi Ab Vigor", Göteborg, Szwecja. Nowa nazwa: "Elisabet". 1929: Sprzedany do "Rederi Ab Westindia", Stockholm. Nowa nazwa: "Sverre Nergaard". 1946: Sprzedany do "Rederi Ab Eruths", Trelleborg. Nowa nazwa: "Sten Sture". 1947-01-26/27: W czasie rejsu w Gdyni do Helsingborg zaginął z nieznanych przyczyn. 18 ludzi straciło życie. 1997 odnaleziony przez polskich nurków, którzy wydobyli dzwon okrętowy "MOUNT VERNON 1900 BERGEN". Wymiary Długość między pionami 68,80 m Szerokość 9,66 m Zanurzenie 4,57 m Pojemność rejestrowa 568 NRT, 1030 GRT Wyporność 1320 DWT .Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 20 m Głębokość na dnie 28 m <tekst z www.balticwrecks.com>28
SelectGoyaM/S GOYA Zbudowana w kwietniu 1940 jako norweski M/S Goya, w stoczni Akers Mek.Verkst. A/S Oslo. Numery planów 479. Dwa silniki B&W 7 cylindrów dwusuwowe diesel o mocy 8400KM. Dwie śruby czteropłatkowe. Autonomiczność 15090 nm przy szybkości 15kn. Historia : 06.01.1942 - pływa jako okręt pomocniczy - transportowiec dla Ubootów VI.1943 - okręt-baza 27. Flotylli U-bootów 01.08.1943 - okręt-cel dla 24 flotylli U-bootów od 1944 jako transportowiec dla wojska 16.04.1945 zatopiony przez radziecki okręt podwodny L-3, zatonął 17.04 o godz. 0:40 około 7000 tyś. ofiar Armator A/S Ludwig Mowinkels Rederi - Bergen, służba w marynarce. Wymiary Długość między pionami 131,06 m Długość całkowita 141,20 m Szerokość na owrężu 17,37 m Zanurzenie 7,76 m Pojemność rejestrowa 5230 BRT Wyporność 10600 t . Napęd Dwa silniki B&W 7 cylindrów dwusuwowe diesel o mocy 8400KM. Dwie śruby czteropłatkowe . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 48 m Głębokość na dnie 75 m <tekst z www.balticwrecks.com> 75
SelectGustlofPozycja 55° 07' 29" N 17° 42' 13" E . Przebieg służby M/P WILHELM GUSTLOFF - tragedia i legenda - Statek pasażerski o napędzie mechanicznym. 05.05.1937 zwodowany w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu (numer 511) 15.03.1938 oddany do użytku jako M/P Wilhelm Gustloff dla Deutsche Arbeitsfront, Hamburg 02.04.1938 dziewiczy rejs po morzu północnym maj 1938 wraz z innymi statkami bierze udział w przewozie do Niemiec jednostek Legionu Kondor z Hiszpanii 22.09.1939 wcielony do Kriegsmarine jako Lazarettschiff D kwiecień - czerwiec 1940 stacjonuje na wodach Norwegii jako statek dla rannych żołnierzy biorących udział w ofensywie norweskiej 20.11.1940 przeniesiony do Gdyni jako statek hotel dla 2.Unterseeboote-Lehr-Division do 1945 nie opuszcza portu w Gdyni pełniąc rolę statku hotelowego, baraków 30.01.1945 zatopiony przez radziecki okręt podwodny S13 pod dowództwem kpt. Marinesko. . Wymiary Długość między pionami 195 m Długość całkowita 208,5 m Szerokość na owrężu 23,59 m Zanurzenie 6,5 m Pojemność rejestrowa 25484 BRT . Napęd Wyposażony w cztery rzędowe silniki spalinowe diesel dwusuwowe, każdy po osiem cylindrów, produkcji MAN. Statek posiada dwie śruby napędowe o stałym skoku, średnicy 5 metrów. Autonomiczność 12000 nm przy szybkości 5 kn . Uzbrojenie Brak Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 31 m Głębokość na dnie 47 m <tekst z www.balticwrecks.com>47
SelectTERRAPozycja 55° 08? 09,60" N 017° 46? 41,40" E Przebieg służby M/T TERRA ex. Gustav Schindler ex. Oelschindler Zbiornikowiec o napędzie mechanicznym. Wyposażony w 16 zbiorników bez podwójnego dna i podwójnych burt. Zbudowany w 1935 r w stoczni Nobiskrug w Rendsburg pod numerem budowy 440. Armator Hamburger Tankreederei GmbH, Hamburg Służba w Kriegsmarine : 04 sierpień 1939 Tankowiec pomocniczy w stoczni marynarki wojennej w Kiel. 21 sierpień 1939 Tankowiec pomocniczy w Gdyni Rok 1941 Tankowiec dla 27 flotylli U-botów 13 październik 1944 Zatopiony przez dwie torpedy z radzieckiej łodzi podwodnej SS Lembit (S-4). Trafiony w prawą burtę w okolicy 20 metra mierzonego od pionu dziobowego. . Wymiary Długość między pionami 74,1 m Szerokość na owrężu 11,3 m Zanurzenie 6,4 m Pojemność rejestrowa 1533 BRT . Napęd Wyposażony w dwa rzędowe silniki spalinowe każdy po osiem cylindrów. Statek posiada dwie śruby napędowe o stałym skoku. . Uzbrojenie Brak Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 35 m Głębokość na dnie 44 m<tekst z www.balticwrecks.com>44
SelectAgnesStatek towarowy o napędzie mechanicznym.1912 Zbudowany w Rotterdamie przez "Rotterdam Droogdok Maats" dla "Solleveld van der Meer of Rotterdam". Ukończony w lutym otrzymał nazwę "OOSTDIJK". 1918 Zarekwirowany przez rząd Stanów Zjednoczonych w marcu 1918 i obsługiwana przez U.S. Shipping Board pod banderą Stanów Zjednoczonych. 1919 Zwrócony do właściciela - Solleveld van der Meer. 1922 Kupiony przez Clydesdale Navigation Co. Ltd. (George Nisbet & Co.), otrzymał nazwę "BLAIRLOGIE". 1936 Kupiony przez Mariehamns Rederi AB, Finlandia i nazwany "AGNES". 1940 Skonfiskowany przez Niemców. 1942 Storpedowany zatonął. Ataku dokonał radziecki okręt podwodny Szcz-406 pod dowództwem komandrowa Osipowa. Miało to miejsce w/w pozycji około godziny 19:15 GMT 01.11.1942 roku.<tekst z www.balticwrecks.com>65
SelectV 315Pozycja 55° 01? 35,90" N 018° 21? 43,80" E . Przebieg służby V 315 BRIS lub PT 25 Jednostka Kriegsmarine z okresu II WŚ.Wybudowano Norderwerft Koser & Meyer Hamburg, numer budowy 746. 14.06.1941 wodowanie jako trawler dla ZSRR S/fi BRIS. 1941 przejęte przez Kriegsmarine. Dnia 12 marca 1945 roku zatonął po kolizji z S/S Hendrik Fisser 7. . Wymiary Długość 61,50 m Szerokość na owrężu 9,00 m Zanurzenie 4,50 m Pojemność rejestrowa 589 BRT Wyporność 1250 t . Napęd Jedna trzy cylindrowa maszyna z jednym kotłem parowym Jedna czterołopatkowa śruba napędowa . Uzbrojenie Jedno działo 7,5 cm (lub 8,8 cm) Dwa działka przeciwlotnicze 3,7 cm Cztery do dziesięciu działek 2 cm Sześc miotaczy bomb głębinowych Jeden miotacz ognia . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku: 47,5 m Głębokość na dnie 55 m<tekst z www.balticwrecks.com>55
SelectGenral CarletonStatek towarowy, bark o konstrukcji drewnianej. Jednostka została zwodowana ok. 1777 roku. 27.09.1785 statek zatonął podczas sztormu. W ostatnim rejsie statek załadowany był smołą i żelazem. Po 1995 dokonano odkrycia wraku. Centralne Muzeum Morskie dokonało wydobycia przedmiotów z wraku. Wiele z elementów pozostało w bardzo dobrym stanie.<tekst z www.balticwrecks.com>7