Diving Place Details

Name: Bałtyk - Okolice Łeby
Diving Place Type: Sea
Max depth [m]: 72
Country: Poland, Pomeranian
Latitude: 54° 56’ 00” N
Longitude: 17° 32’ 43” E
Confirmed: Yes
Description
 
Diving Spots
Centers
Non-commercial diving ads
Action
Name
Description
Max depth [m]
SelectMargaretaPozycja 54° 48? "N 17° 39? "E . Przebieg służby MARGARETA Statek towarowy o napędzie mechanicznym z centralnie umieszczoną maszyną parową. Statek zatopiony przez brytyjski okręt podwodnym po uprzedniej ewakuacji załogi. Armator Rk&C Konigsberg. Wymiary Długość między pionami xxx m Szerokość na owrężu xxx m Zanurzenie xxx m Pojemność rejestrowa 417 BRT . Napęd Brak danych . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 10 m Głębokość na dnie 15 m<tekst z www.balticwrecks.com>15
SelectSTEUBENPozycja 55°13?26? N 016°40?48? E . Przebieg służby Statek został wybudowany w 1923 roku w stoczni Vulcan Werft, Stettin (Szczecin) na zamówienie linii oceanicznych Norddeutscher Lloyd (North German Lloyd), Bremen. Początkowo nosił nazwę MÜNCHEN i była to już trzecia jednostka armatora bremeńskiego o tej nazwie. MÜNCHEN wyruszył w swoja podróż dziewiczą 21 czerwca 1923 roku z Bremen do Nowego Jorku. Był pierwszym niemieckim statkiem, który wpłynął do tego portu od zakończenia I wojny światowej. Przez lata swojej służby odbywał regularne rejsy do U.S.A. 11 lutego 1930 roku po gwałtownym pożarze, który strawił jego wnętrze, osiadł na dnie Hudson River w Nowym Jorku. Przyczyną pożaru był samozapłon transportowanego ładunku potasu i torfu. Wkrótce po tym wydarzeniu został podniesiony i prowizorycznie naprawiony w stoczni Brooklyn. Jeszcze w maju tego samego roku dotarł z powrotem do Bremen. W Bremen statek poddano generalnemu remontowi i przebudowie, a następnie zmieniono nazwę na GENERAL VON STEUBEN. GENERAL VON STEUBEN powrócił na trasę obsługiwaną uprzednio przez MÜNCHEN i pływał na niej jeszcze od lutego 1931 do listopada 1934. W roku 1935 nastąpiły istotne zmiany w służbie statku - zyskał status statku flagowego wycieczkowców Norddeuscher Lloyd i zaczął odbywać rejsy po Morzu Śródziemnym i Norweskim. W grudniu 1938 został ponownie przemianowany na STEUBEN. W grudniu 1939 zmilitaryzowany i przekształcony w statek koszarowy, stacjonujący w Kilonii. W 1944 gruntownie przebudowany, funkcjonował jako statek szpitalny, silnie uzbrojony w 12 dział przeciwlotniczych. Wielokrotnie uczestniczył w ewakuacji rannych z frontu wschodniego, a później transportował też uchodźców cywilnych. W ramach tej służby 9 lutego 1945 wypłynął z Pilawy kierując się ku Kilonii, mając na pokładzie 2500 rannych, 2000 uchodźców i 450 osób załogi. Eskortę STEUBENA w tym rejsie stanowił tylko stary patrolowiec T 196. Mimo tej osłony, w nocy z 9 na 10 lutego, STEUBEN został trafiony dwiema torpedami na wysokości Ustki w odległości 5-6 mil. Atak został wykonany przez radziecki okręt podwodny S-13 dowodzony przez kapitana A.I. Marinesko i zatonął po kilkunastu minutach. T 196 zdołał podjąć z wody tylko ok. 300 ludzi. . Wymiary Długość 179 m Szerokość na owrężu 18,90 m Zanurzenie 8,53 m Wyporność 14 666 BRT . Napęd 4 silniki MAN prędkość 16,3 ktn . Uzbrojenie 12 dział przecwlotniczych . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 49 m Głębokość na dnie 72 m <tekst z www.balticwrecks.com>72
SelectSkawinaPołożenie 54° 48? 00" N 017° 40? 00" E . Przebieg służby Brak jakichkolwiek danych o miejscu, dacie wodowania, przebiegu służby oraz o okolicznościach zatonięcia. Pogłębiarka zatonęła prawdopodobnie 1.05.2003 roku w połowie drogi pomiędzy portem Łeba a latarnią morską w Stilo. Wrak jednostki bez własnego napędu leży przewrócony pływakami do góry. Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 14 m Głębokość na dnie 18 m<tekst z www.balticwrecks.com>18
SelectMannheim VIIPozycja 54° 46? ??N 017° 14? ??E . Przebieg służby Mannheim VII Holownik parowy, rzeczny. Zbudowany pod koniec XIX wieku w Ferdinand Schichau w Elblągu. W marcu 1897 wyrusza z Elbląga przez Pilawę w stronę Niemiec. Dowodzi kapitan Ernest Schmidt. Tonie w czasie silnego sztormu po minięciu trawersu Łeby. Część załogi zginęła. . Wymiary Długość między pionami 69 m Szerokość na owrężu 9,2 m Zanurzenie 1,05 m . Napęd Parowy, boczno kołowiec . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 12 m Głębokość na dnie 15 m<tekst z www.balticwrecks.com>15
SelectBengt StureStatek towarowy o napędzie mechanicznym. Wyposażony w maszynę parową. Statek napędzany jedną śrubą o stałym skoku (druga zapasowa na pokładzie). Wybudowano go w stoczni Unterweser w Lehe, numer budowy 1917. Ten szwedzki parowiec został storpedowany przez radziecką łódź podwodną SC-406. Siedem osób załogi parowca zostało podjętych przez Rosjan. Ludzie Ci "znikneli" w ZSRR. Zatopienie miało miejsce podczas rejsu z Gdańska do Oxelosundu. Atak miał miejsce o godzinie 23.19 i o godzinie 00.00 29.10.1942 roku. Pierwsza torpeda chybiła celu. Statek zatonął o 00.30.,Długość 64,17 m Szerokość na owrężu 9,52 m Zanurzenie 4,72 m, Najmniejsza głębokość na wraku 30 m Głębokość na dnie 39 m, <tekst z www.balticwrecks.com>39
SelectBremer Westen Statek towarowy (Cargo Vessel) o konstrukcji stalowej. Właściciel Bremer Reederei Bruno Bischoff, Bremen. Statek dwu pokładowy, wyposażony w cztery dźwigi o nośności trzech ton każdy. Zamówiony 27.03.1961 roku, stępkę położono 06.06.1962 roku. Zwodowany 25.09.1962 roku, próby morskie zakończono 14.12.1961 roku. Statek przewoził drobnicę i towary nie sypkie. Dzięki konstrukcji dwu pokładowej mógł zabierać palety, towary pakowane w worki, ale przede wszystkim traktory i maszyny rolnicze. Statek zatonął u wybrzeży polskich 27.07.1975 roku. Zginęło sześć osób. Pozostałą załogę uratowały statki szkoleniowe s/s ZENIT i s/s HORYZONT z Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. W marcu 2006 zbadany przez polskich płetwonurków podczas nurkowania z pokładu statku szkolno-badawczego Akademii Morskiej w Gdyni s//s HORYZONT II. Obecni na pokładzie "Horyzonta II" kapitan i 1-wszy oficer pełnili w 1975 roku funkcje oficerskie na "Zenicie" i na pierwszym "Horyzoncie". . Wymiary Długość całkowita 83,2 m Szerokość na owrężu 12,92 m Zanurzenie 4,13 m Pojemność rejestrowa 997 BRT . Napęd Silnik Deutz-Diesel Jedna śruba napędowa Moc 2200 km Prędkość 13,8 kts . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 52 m Głębokość na dnie 59 m<tekst z www.balticwrecks.com>59
SelectWest StarStatek został zbudowany w Niemczech w roku 1965 przez stocznię Atlas-Werke w Bremie dla odbiorcy niemieckiego i sprzedany ostatecznie duńskiemu armatorowi Partrederi ?Trigon? z Kopenhagi. Jednostka pierwotnie nosiła nazwę ?Monika Munksholm?, a następnie ?Monika Trigon?. Portem macierzystym był Helsinborg. Po kolejnej zmianie właściciela na firmę Rederi K/S Westcoast z Danii, statek otrzymał nazwę ?West Star?. Znane są też jego ostatnie godziny przed zatonięciem. Duński statek West Star pod dowództwem kapitana Erika Olsena wyruszył w swój ostatni rejs w niedzielę 25 października 1971 roku. Płynął z Gdańska do Anglii z ładunkiem drewna. O godzinie 02:55 czasu środkowo europejskiego nadał ?may day...? z powodu powiększającego się przechyłu. O godzinie ósmej rano, w piątek 30-go, po wielogodzinnej walce o uratowanie statku, kapitan Olsen ostatni opuścił pokład West Star. Wymiary: Długość 62,30 m Szerokość 10 m Zanurzenie 3,416 m Wyporność 925/950 BRT Załoga 7 ludzi <tekst z www.balticwrecks.com> .3
SelectŻaglowiec z XVIIIPozycja 55° 05? 23,40" N 017° 47? 03,00" E . Przebieg służby Do tej pory nie udało się jeszcze ustalić pochodzenia i historii wraku. Badania przeprowadzone przez Centralne Muzeum Morskie na podstawie pierwszej próbki drewna wykazały, że wrak może liczyć ok. 250 lat. Żaglowiec, drewniany bryg był najprawdopodobniej statkiem handlowym, który płynął z zachodu na wschód. Przypuszcza się, że pływał pod banderą angielską w czasach, gdy flota angielska rosła w potęgę. Niewykluczone, że pod trzema zawalonymi pokładami do dziś kryją się kosztowności, np. złoto lub inny ówczesny środek płatniczy. Nie wiadomo też, czy marynarze uratowali się, czy też nie. Znaleziono na nim m.in. fragmenty ceramiki, podeszwę XVIII-wiecznego buta, szczątki przyrządów żeglarskich. We wnętrzu wraka leżą beczki z nieznaną białą substancją. Na podstawie pobranych próbek stwierdzono, że może to być olbrot ? wosk wykonany z oleju z czaszki kaszalota używany niegdyś do produkcji kosmetyków i świec. Wrak okrętu zachował się w świetnym stanie. W piasku zagrzebane są jakieś dwa metry kadłuba. Na dziobie widoczne jest wcięcie, przez które wystawał maszt. We wnętrzu leży kotwica, która podczas katastrofy musiała leżeć na pokładzie. . Wymiary Długość ok. 24 m Szerokość na owrężu ok.8 m Zanurzenie brak danych Wyporność brak danych . Napęd Brak danych . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 32 m Głębokość na dnie 38 m <tekst z www.balticwrecks.com>38
SelectLEBBIN II - betonowiecPozycja 54° 54? 21,7"N 17° 19? 16.9"E . Przebieg służby LEBBIN II ex. ITZEHOE vel. BETONOWIEC Statek towarowy o napędzie mechanicznym, parowym. Jedna śruba napędowa 3 płatowa o skoku stałym. Zatonął wraz z ładunkiem cementu w beczkach Zbudowany w 1905 roku w Tönning w Niemczech. Itzehoe to miasto u ujścia Łaby w Niemczech, które było pierwszym portem macierzystym parowca pływającego pod bandera niemiecką. W 1910 statek został sprzedany Norwegom a cztery lata później odkupiła go firma ze Szczecina Pommerscher Industrie Verein auf Actien. W dniu 16 grudnia 1914 roku statek przechrzczony na LEBBIN II. W tym dniu po wyszedł w ostatni rejs. Zginęło 9 osób Wymiary Długość całkowita 49 m Szerokość na owrężu 8,30 m Zanurzenie 3,20 m Pojemność rejestrowa 537 BRT . Napęd Mechaniczny, parowy Jedna śruba napędowa 3 płatowa o stałym skoku . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 18 m Głębokość na dnie 27 m<tekst z www.balticwrecks.com>27
SelectSvanhildPozycja 54° 50? 36,60" N 017° 40? 30,10" E . Przebieg służby C/S Svanhild Drobnicowiec o napędzie mechanicznym. Jednopokładowy. 23.09.1915 Zamówiony. Wartość kontraktu 770.000 koron norweskich. 17.01.1919 wodowanie, 11.04.1919 Próby i odbiór przez A/S Dampskibsselskabet Valkyrien (A.O.Andersen & Co.), Kjobenhavn (od 13.04.1926 Helsingor). Zapłacono 1.527.384 koron. 03.03.1922 do 1926 Czasowo czarterowany przez DFDS dla obsługi linii Kopenhaga - Ameryka Północna. 07.06.1926 Kupiony przez A/S Dampskibsselskabet Valkyrien, Helsingor. 07.06.1926 Kupiony przez DFDS, Helsingor 1926 do 1940 Operuje głównie na linii Kopenhaga - Ameryka Północna 1926, 1938 i 1939 Czasami czarterowany do obsługi linii USA - Indie zachodnie 1930 i 1934 do 1937 Obsługuje również linie Dania - Antwerpia 1934 i 1935 Obsługuje również Bałtyk - Kopenhaga - Manchester - Liverpool -Swansea 1940 Obsługuje głównie linie Dania - Niemcy - Szwecja 1941 do 1944 Obsługuje głównie Lulea/Oxelosund - Emden/Brema z rudą żelaza i z ładunkiem powrotnym do Danii węglem i kakao. 09.11.1944 Na trasie Kopenhaga - Gdynia (Gotenhafen) zatonął po kolizji z S/S Fortuna of Bremen 513/93. Załogę uratowano. . Wymiary Długość między pionami 289ft Długość całkowita 300ft 6inch Szerokość na owrężu 44ft Zanurzenie letnie 21ft 6inch Zanurzenie zimowe 19ft 1inch Pojemność rejestrowa 1284 NRT Nośność 3810 DWT Wyporność 2147 t . Napęd Maszyna parowa trzycylindrowa (21.5" - 34.5" - 60") x 39". Moc 1380 KM. Szybkość 9,5 kn. . Uzbrojenie Brak . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 14 m Głębokość na dnie 22 m<tekst z www.balticwrecks.com>22
SelectS-50Pozycja 54° 54? "N 17° 19? "E . Przebieg służby Torpedowiec o napędzie parowym. Jedna śruba napędowa trzy płatowa o skoku stałym. Jednostka należy do serii 23 jednostek S-43 do S-65. Zbudowana w stoczni F. Schichau, Elbląg (Maschinenfabrik, Stahl-, Eisen- und Broncegiesserei und Schiffwerft in Elbing). Załoga: 1 oficer + 15 marynarzy. Położenie stępki 1889, zwodowany 4.11.1899, w służbie od 10.04.1890. 1909 wymiana kotła. 11.11.1910 zmiana numery taktycznego na T-50. 28.09.1914 zatonął w sztormie. . Wymiary Długość całkowita 44,20 m Szerokość na owrężu 5,00 m Zanurzenie 2,70 m Wyporność projektowa 127 t Wyporność pełna 152 t Napęd Jedna maszyna parowa potrójnego rozprężania o mocy 1571 KM. Jeden kocioł parowy typu kolejowego prędkość maksymalna 21,5 kn zasięg 2160 nm przy 10 kn i 650 nm przy 17 kn ładunek węgla 30 t Uzbrojenia: 1 działo rev. 37 mm, Hotchkissa 3 wyrzutnie torped 350 mm od 1893 r. jedno działo 50 mm . Głębokości Najmniejsza głębokość na wraku 28 m Głębokość na dnie 31 m <tekst z www.balticwrecks.com>31